Er is een reden dat we de nummer 1 leverancier van parttime CFO's zijn

Bel ons op (035) 3333 555

Blog Waarom ‘discipline’ het wint van ‘innovatie’ als kenmerk van zeer succesvolle ondernemers.

Waarom ‘discipline’ het wint van ‘innovatie’ als kenmerk van zeer succesvolle ondernemers.

U weet waarschijnlijk best wel hoe u moet groeien (d.w.z. meer dingen doen die voor u werken en ze beter doen) maar als doorgewinterd ondernemer hebt u instinctief de neiging wat terughoudend te zijn….

Waarom?

Het is in hoofdzaak een kwestie van paranoia…

Bedrijfseigenaren zijn meer paranoïde dan ze een ander willen doen geloven. Ze vinden het niet prettig als paranoïde te worden bestempeld dus verbergen ze dat vaak.

Wat zijn de redenen voor succes? Is het geluk of talent? Is het genialiteit of hard werk? Is het creativiteit of is het gewoon ijver?

Jim Collins, de veteraan schrijver van ‘Good to Great’ (van Goed naar Geweldig) en Morten Hansen geloven dat het neerkomt op controle en discipline bij onvermijdbare veranderingen. Geluk en pech overkomen ons allemaal, omstandigheden zijn even wispelturig als het weer. Maar als we dat accepteren kunnen we floreren.

Hun boek begint met een definitie van wat de auteurs ’10X’bedrijven noemen, bedrijven die een minstens 10 keer zo grote prestatie leveren als het branchegemiddelde. Deze bedrijven tonen drie fundamentele en kenmerkende eigenschappen: ‘fanatieke discipline’ en ‘mononame’ focus op het bereiken van hun doelstellingen; ‘proefondervindelijke creativiteit’, een obsessie met feiten in plaats van meningen en een bereidheid geen aandacht te besteden aan conventionele wijsheid als men eenmaal over deze feiten beschikt; en ‘productieve paranoia’, een constante bezorgdheid welke aanzet tot meedogenloze voorbereiding en voorzorgsmaatregelen zelfs tegen de meest onwaarschijnlijke slechte gebeurtenissen.

Zij baseren zich ter illustratie op voorbeelden uit bedrijven en hun omgeving van 10Xers aan het werk, zoals de race tussen Amundsen en Scott naar de Zuidpool. Terwijl Scott een ontspannen, enigszins nonchalante benadering van zijn expeditie had, was  Amundsen op elke mogelijke eventualiteit voorbereid, had zelfs back-up plannen voor zijn back-up plannen. Hij was een meedogenloze  ‘onderzoeker’ – at rauw dolfijnenvlees om te zien of dit energie opleverde. Hij had veel meer voorraden bij zich dan Scott voor een veel kleiner team. En wat voor Collins en Hansen veelzeggend was, Scott nam maar één thermometer mee, die heel noodlottig brak, terwijl Amundsen er vier bij zich had.

Amundsen bereikte de pool meer dan een maand eerder dan Scott en kwam heelhuids terug. ‘Er was een dramatisch verschil tussen de resultaten van  Amundsen en Scott’  schrijven Collins en Hansen, ‘aangezien zij zich geheel verschillend gedroegen’.

Hetzelfde geldt voor bedrijven en helpt verklaren waarom Southwest Airlines haar kortinggevende rivalen een zware klap toedroeg en Microsoft Apple van midden 1980 tot in 1990. Bill Gates had een foto van Henry Ford in zijn kantoor om zichzelf eraan te herinneren hoe Ford was ingehaald door General Motors in de begintijd van de automobielindustrie. Gates wilde er voortdurend aan herinnerd worden dat hoe goed Microsoft het ook deed, er altijd wel een jongere versie van hemzelf in de obscuriteit aan het zwoegen was die hem op een dag van zijn troon zou stoten.

Gewapend met deze eigenschappen gingen de 10X bedrijven van start aan wat Collins en Hansen ‘de 20 mijl mars’ noemen, een lange periode van aanhoudende groei, gekarakteriseerd door het bereiken van goed gedefinieerde prestatiedoelstellingen, vastberadenheid en controle.

Door discipline te tonen met  langdurig consequent gedrag en weerstand te bieden tegen een veranderende markt, ontdekt een bedrijf zelfbeheersing. Dit bepaalt, in veel hogere mate dan vage ideeën als innovatie of creativiteit, het 10X succes.

Zij vergelijken de procedure van geslaagde innovatie met het afschieten van kogels om je doel aan te geven en er dan één kanonskogel op te werpen om het werk op de juiste wijze af te maken. Rampen gebeuren wanneer ongekalibreerd de ene kanonskogel na de andere wordt afgevuurd, keer op keer een roekeloze inzet wordt gedaan, steeds weer in de hoop te herstellen van de laatste.

Een van de belangrijkste lessen van het boek is dat innovatie niet altijd de meest zekere route naar succes is. Bij hun vergelijking van bedrijven in dezelfde branche, met name de biotechnische bedrijven Amgen en Genentech, ontdekten Collins en Hansen dat het minst innoverende bedrijf Amgen gedurende 20 jaar meer winst voor de investeerders opleverde. Soms is het zinvol voor bedrijven ‘een stap achter te lopen’.

Overeenkomend met dit idee is de bewering van de auteurs dat de 10X bedrijven geen onbezonnen risico’s nemen maar zich steeds rigoreus voorbereiden op datgene wat zij niet kunnen voorzien, het tegengestelde van wat veel Wallstreetbanken deden voorafgaand aan de kredietcrisis. Deze bedrijven sparen liquide middelen en houden comfortabele buffers aan in elk onderdeel van hun bedrijf, voor het geval dat…. Het zijn hyperrealisten die handelen overeenkomstig de ‘SMaC’ methode van  Collins en Hansen (het zijn van specifiek, methodisch en consistent).

‘Geluk is niet strategisch’ concluderen de auteurs. Het zich voorbereiden op zowel geluk als pech is wat het succes van een onderneming bepaalt. Zij noemen dat het behalen van een ‘positief rendement’ op geluk. Als de ‘Good to Great’ verkopen van meer dan 4 miljoen de maatstaf is, zal dit idee in het ondernemingsjargon worden overgenomen voordat men het weet.

Het CFO Centrum verdeelt de financiële afdeling in 12 secties (we noemen ze de ’12  Pijlers’). Een van deze vakken is ‘risicomanagement’. Dat Amundsen erin slaagde de Zuidpool te bereiken was in grote mate dankzij de buitengewone manier waarop hij inspeelde op de keerzijden/risico’s door de kaarten sterk ten faveure van zijn  succes te schudden.

Heeft u interesse in een telefoongesprek van 30 minuten met één van onze top CFO’s om het onderwerp ‘risico’ te bespreken? Of wilt u een krachtige risicomanagement strategie ontwikkelen om uw bedrijf veel sneller te laten groeien? Dan wel om gewaagde beslissingen te durven nemen, omdat u weet dat u de risico’s heeft afgedekt?

Ga naar onderstaande link:

http://www.cfocentrum.nl/financebreakthroughsession/

fd-heart

Doe een gratis financiële health check

Reserveer nu
fd-stars

Bepaal in 9 minuten de score van uw financiële afdeling.

Doe de F Score
fd-speech

Heb je een brandende financiële vraag? Vraag het nu aan een van de beste CFO's van het land.

Vraag het aan de CFO
fd-money

Reserveer een 30 minuten financiële doorbraak sessie

Reserveer nu